UX: Netflix doet het goed, maar kan nóg beter

UX: Netflix doet het goed, maar kan nóg beter

Het Amerikaanse media- en technologiebedrijf Netflix doet het goed. Je kunt niet anders zeggen van een bedrijf met 104 miljoen abonnees, 2,8 miljard euro omzet en 66 miljoen dollar winst. De aanzienlijke technologiepoot van Netflix zorgt er dan ook – met een steeds verbeterende user experience (UX) en slimme technologie – voor dat mensen aan hun smart tv of laptop gekluisterd blijven. Toch kan het volgens Olivier Janssen, Business Consultant bij Bizboard, nóg beter. Zelfs voor Netflix.

Tegenwoordig jaagt half Nederland er in één weekend complete series doorheen op Netflix. Tot groot genoegen van Netflix zelf, want het lijkt het mediabedrijf maar om één ding te gaan: zoveel mogelijk mensen zoveel mogelijk tijd te laten besteden op het platform. De user experience is er dan ook naar, vindt Olivier Janssen. ‘Neem bijvoorbeeld de simpele mogelijkheid om het voorfilmpje van de afgelopen episode van een serie te skippen’, legt hij uit. ‘Ook de manier waarop ze met data en algoritmes omspringen is grandioos. Je hebt de ene serie net uitgekeken en binnen no time zit je in de volgende – ‘bij jou passende’ – nieuwe. Juist de aanhoudende aandacht voor de verbetering van de user experience maken de dienst en het bedrijf zo sterk.’

Verbeterpunten

Toch ziet Janssen als kenner op het gebied van UX ook verbeterpunten voor de serie-aanbieder. Janssen noemt er een paar: ‘Het is bijvoorbeeld niet mogelijk om items te verwijderen uit de ‘Verder kijken voor [name]’-lijst. Hierdoor raakt de lijst die je geacht wordt het meest te gebruiken vervuild. Wat ik ook jammer vind, is dat meldingen van nieuw beschikbare content ‘actief’ blijven. Het meldingsicoon verdwijnt dus niet, al heb je de melding al lang gezien. Ook als je op de melding klikt of zelfs de aanbevolen aflevering of film bekijkt, kan het dagen duren voor de melding verdwijnt. Het lijken misschien kleine ergernissen maar het zijn toch zaken die de user experience verder zou verbeteren.’

Belang van UX

Ondanks de subtiele verbeterpunten, benadrukt Janssen nogmaals de kwaliteit van de UX van Netflix. ‘Er wordt dan ook terecht heel veel tijd en aandacht aan besteed. En voor mijzelf onderstreept dat het belang van de user experience. In de markt zie je dat juist de bedrijven die – net als Netflix – veel aandacht besteden aan hun UX uiteindelijk ook de bedrijven zijn die de concurrentieslag winnen.’

Hello there!

Let’s have coffee and discuss your projects & challenges:

Bizboard

TELEPHONE

+31 (0) 20 820 44 20

MAIL

coffee@bizboard.nl

ADDRESS

Zekeringstraat 7B

1014 BM Amsterdam

OR JUST FOLLOW US ON:
Bizboard

 

Don’t be afraid of new arenas.
ELON MUSK
Innovation is moving at a scarily fast pace.
BILL GATES
Innovation distinguishes between a leader and a follower.
STEVE JOBS
I will always find a lazy person to do a difficult job… because he will find an easy way to do it!
BILL GATES
Build something 100 people love, not something 1 million people kind of like.
BRIAN CHESKY

 

© 2012—2017 Bizboard. All rights reserved    Privacy Policy

 

KvK 34296056 · Vestigingsnr. 000016027507 · Zekeringstraat 7B, 1014BM, Amsterdam